Finis coronat opus / Wielkie dzieło lata — Jan Michalak — wystawa

Data
Godzina
Miejsce
???
GALERIA DOM MICHALAKÓW


OPIS

Podmiot procesu twórczego pozostanie ukryty przed widzem aż do dnia pełnej materializacji i realizacji dzieła. Proces twórczy operuje elementami materialnymi i niematerialnymi.

Autonomiczny i eksperymentalny proces twórczy. Poliedryczny, wielowątkowy, badawczy proces twórczy, który zaczął się już teraz i potrwa około miesiąca. Jego głównym założeniem jest stopniowe dążenie do założonego celu, jakim jest finalnie pełna realizacja i zmaterializowanie w przestrzeni Kazimierza Dolnego pewnego preegzystującego konceptu Jana Seweryna Michalaka.

W wielości duktów tego złożonego procesu twórczego, wyróżnić można dukt post/konceptualny, quasi/performatywny, oraz dukt stricte malarski, z silnym wektorem sprzęgu semantyczno/formalnego. Zawiera on również swoisty pasaż groteskowy, wykorzystujący Casus Groty Nerona, operujący na jej modelu Meyerowskim, w którym zasada tożsamości, podstawowa zasada logiki, zostaje częściowo zanegowana, podminowana, podmyta i wówczas cały model wszechświata w dziwaczny sposób popada w nieład.

Przy głównym założeniu stopniowego dążenia do celu tego procesu twórczego, jakim jest realizacja i materializacja preegzystującego konceptu, tegoroczny letni proces twórczy charakteryzuje się daleko posuniętą nietransparentnością, z pasażami i duktami ukrytymi, nie do końca zdefiniowanymi regułami i zasadami, które w warunkach niepewności, niedookreśloności i niejasności mogą zostać w trakcie procesu twórczego zmienione lub nawet zastąpione innymi regułami czy zasadami.

Pełna realizacja i materializacja dzieła wymaga przynajmniej siedmiu następujących po sobie stopni/etapów, z których przynajmniej trzy do pięciu zostaną prawdopodobnie zasygnalizowane w sieci internetowej w postaci krótkich, elektronicznych form ruchomych. Wydaje się, że częstotliwość interwałów pomiędzy tymi ruchomymi formami oraz kolejność ich aparycji nie jest ściśle określona.

Materialne Fragmenty Dzieła, Eksponaty, których liczba oscyluje być może między cyframi trzy a siedem, zostały już wysłane, są wysyłane lub też będą dopiero wysyłane jedną lub wieloma drogami do Kazimierza Dolnego. Są to osobne eksponaty ub też być może odrębne części jednego pierwotnego eksponatu.

Ze względu na nietransparentny charakter tegorocznego procesu twórczego i obowiązującą w nim zasadę ukrycia podmiotu procesu twórczego – nie będzie można zobaczyć żadnego z eksponatów w trakcie trwania festiwalu, ani spotkać się z Artystą Janem Sewerynem Michalakiem.

Ponieważ eksperymentalny proces twórczy już się rozpoczął, ze względu na oczywistą konieczność zachowania pewnych odstępów w częstotliwości interwałów pomiędzy przynajmniej siedmioma stopniami jego gradualnej realizacji, dzień pełnego zmaterializowania i zrealizowania wynikającego z pierwotnego konceptu dzieła nastąpi prawdopodobnie jakiegoś nieokreślonego jeszcze dnia, być może jednak niedługo po 20 sierpnia.

W dniu tym, prawdopodobnie, nastąpi, z osobistym udziałem Jana Seweryna Michalaka, zakończenie procesu twórczego, połączone z pełną materializacją i realizacją konceptu, rekompozycja jego fragmentów materialnych i niematerialnych wraz z ujawnieniem podmiotu procesu twórczego i tegoż podmiotu pełną i kompletną resemantyzacją.

Precyzyjny czas i miejsce materializacji podmiotu procesu twórczego poszukujący intelekt wydedukuje zapewne łatwo z ruchomych form pojawiających się w sieci internetowej kolejnych elektronicznych komunikatów.

Projekt jest wydarzeniem towarzyszącym Festiwalowi Dwa Brzegi. Za jego organizację i bezpieczeństwo, w tym dotyczące przestrzegania procedur związanych z epidemią COVID-19, odpowiada bezpośrednio organizator projektu.

TERMIN | ze względu na eksperymentalny charakter projektu jego termin musi pozostać niejawny
MIEJSCE | Galeria Dom Michalaków, ul. Nadrzeczna 24, Kazimierz Dolny
WSTĘP WOLNY


AUTOR
JAN MICHALAK – Urodzony w rodzinie inteligenckiej o tradycjach artystycznych. W końcu lat 90. XX w. podróżuje do Paryża, gdzie zaczyna malować na świeżym powietrzu. W warszawskiej ASP studiuje malarstwo olejne oraz techniki ścienne i fresk (2004 – dyplom z wyróżnieniem). Stypendysta Ministra Kultury 2005. Na 15. Ogólnopolskim Przeglądzie Malarstwa Młodych (Legnica) nagrodzony „Srebrną Ostrogą”, przyznawaną za odwagę i bezkompromisowość. W 2006 wyróżniony podczas Biennale malarstwa BWA w Wałbrzychu (Obraz „Tytaniczna katastrofa w ukrytym ogrodzie”), zostaje członkiem ZPAP. Opublikowany przez „Rzeczpospolitą" ranking wymienia Jana Michalaka wśród najlepszych artystów Polski. W 2009 zakłada w Kazimierzu Dolnym Galerię „Szopa”. Wystawy indywidualne: „Dionizyjska Reinterpretacja Stytanizowanej Rzeczywistości” (Kraków 2008), „Vita di Prete” (Toskania 2011), „Poszukiwanie Kamienia Filozoficznego” (Kazimierz Dolny 2012), „Hereditatis Paternae” (Kazimierz Dolny 2013), „Lo Zilach Selenu Cepen Marunuch” (Kazimierz Dolny 2014), „Wieża Babel” (Kazimierz Dolny 2015), „Il Tenente Del Papavero Maggiore” (Rzym 2016), „Panta rei” (Kazimierz Dolny 2016), „Exodus” (Warszawa 2017), „Po przeciwnej stronie Alp” (Warszawa 2017), „Nella Citta’ Di Kazimierz Dolny” (Rzym 2017), „Silva Rerum” (Kazimierz Dolny 2017), „Powrót do Kazimierza Dolnego” (Kazimierz Dolny 2018), „Weduty z ufortyfikowanego angułu” (Kazimierzu Dolnym 2029). Inne wybrane projekty: mural „Rozstrzelanie powstańców warszawskich” (Radom 2008, Festiwal Powstanie Sztuki), współpraca z Sachsische Bildungsagentur (2009), udział w 3. Biennale Artystów w Kazimierzu Dolnym (2010, wyróżnienie), performens „Vita di Prete” (Toskania 2011), wystawa „Poszukiwanie kamienia filozoficznego” (Kazimierz Dolny 2012).

© Festiwal Filmu i Sztuki Dwa Brzegi Kazimierz Dolny Janowiec nad Wisłą
REDAKCJA I PROJEKT: ALICJA SAWICKA | REALIZACJA: TOMASZ ŻEWŁAKOW